Kunnen psyllium vezels een goede vervanger zijn voor groente en fruit voor dagelijkse vezelbehoefte?

Ik doe een keto dieet maar wil wel graag voldoende vezels binnenkrijgen, deels lukt dat door noten te eten maar lang niet genoeg. Ik houd niet van groenten, en fruit is in keto niet handig in verband met hoge koolhydraten.

2 weken geleden
Ritsuka
2 weken geleden
Maar hoe krijg je dan de vitamines en mineralen uit fruit en groente binnen?
tinus1969
2 weken geleden
@Ritsuka, vlees, ihb orgaanvlees, is volledig voedsel.
tinus1969
2 weken geleden
Overigens wordt belang/noodzaak van vezels schromelijk overschat.
ronron1212
2 weken geleden
@tinus1969 linkje voor je bewering
tinus1969
2 weken geleden
@ronron1212 hoofdstuk in dit boek https://en.m.wikipedia.org/wiki/Good_Calories,_Bad_Calories
Ritsuka
2 weken geleden
https://www.forbes.com/health/nutrition/diet/what-is-the-carnivore-diet/#:~:text=The%20carnivore%20diet%20can%20lead,seeds%20could%20increase%20your%20risk.
WillyKeto
een week geleden
Dank voor de antwoorden en reacties. Ik weet alleen nog niet echt of psyllium nu wel of geen goede toevoeging is om vezels binnen te krijgen. Ik ga er nog maar even vanuit dat vezels wel wat toevoegen voor bacteriën in de darmen. Hetgaat bij mij om een aanvulling, ik krijg ongeveer 10 gram vezels per dag binnen van diverse noten en wil de andere 15-20gram aanvullen met psyllium, is dit verstandig?
Ik begrijp wel dat groenten wellicht beter zijn, maar simpel gezegd, heb ik daar gewoon geen zin in en zoek dus een alternatief. Ik vul mijn vitaminen aan met een multivitamine van lucovitaal, en neem volgende week tijdens een bloedonderzoek de proef op de som of dit volstaat. Mijn vraag nu is eigenlijk simpelweg of psyllium wel of niet goed is voor de darmen? Ik denk er over deze psyllium aan te schaffen:
https://www.bol.com/nl/p/cupplement-psylliumvezels-poeder-300-gram-psyllium-husk-biologisch-geen-capsules-vlozaad-supplement-superfood/9300000152071439?referrer=socialshare_pdp_androidapp
tinus1969
een week geleden
Mbt die vezels ook: het blijkt dat een groep mensen overgevoelig is voor FODMAPs; de meeste daarvan zijn ook vezels. Zie bv https://en.m.wikipedia.org/wiki/FODMAP
Met andere woorden: probeer het kritisch uit, en kijk of het voor jou werkt.
WillyKeto
een week geleden
Hartelijk dank voor je reactie en de geboden informatie. Wordt zeer gewaardeerd, en ik zal het advies opvolgen en dan met 1 zakje beginnen om te kijken wat de effecten zijn. Bedankt!
tinus1969
een week geleden
Mag ik vragen waarom je niet van groenten houdt? Krijg je er buikpijn van? Als dat zo is, dan is de oorzaak waarschijnlijk FOPMAPs…
tinus1969
een week geleden
@ Ritsuka, mbt je link https://www.forbes.com/health/nutrition/diet/what-is-the-carnivore-diet/#:~:text=The%20carnivore%20diet%20can%20lead,seeds%20could%20increase%20your%20risk Veel van wat hier staat is omstreden, ihb het idee dat verzadigd vet slecht is voor hart en bloed. Je cholesterol gaat niet omhoog van vet zo, maar van koolhydraten.
WillyKeto
een week geleden
Nee geen buikpijn, maar er zijn eigenlijk gewoon geen groenten die ik lekker vind, en ik probeer daarom met een omweg toch de "benodigde" voedingsstoffen binnen te krijgen zonder dat ik tegen mijn eetmomenten op hoef te zien. Daarbij probeer ik mijn koolhydraten onder de 40 gram per dag te houden en ik vind het zonde om deze te gebruiken voor dingen waar ik niet van geniet. Dan gebruik ik die koolhydraten die ik nog wel mag liever voor wat eieren, noten, yoghurt en melk voor in de koffie. Dus vandaar...
Nogmaals bedankt voor alle geboden informatie!!
tinus1969
een week geleden
Mag ik vragen waarom je een keto dieet wil volgen? Wat wil je bereiken?
WillyKeto
een week geleden
Ik wil vooral gewoon gezonder en fitter zijn, zowel fysiek als mentaal. Een meer constante energie hebben, niet meer die dips na elke maaltijd en om de 2 uur honger hebben. Ook wil ik graag van m'n buikvet af, en dat lukt niet met een laag vet dieet, zelfs niet als ik onder mijn ideaal gewicht kom, dan begint m'n lichaam gewoon eiwitten te verbranden en spieren te vreten. Dus vandaar keto, ik zie het dan ook niet perse als een tijdelijk dieet, zeker niet nu ik meer en meer leer over wat suiker en koolhydraten veroorzaken en wat de invloed van insuline op de het lichaam is, en dat er eigenlijk niks mis is met verzadigde en onverzadigde vetten, daarbij zorgen ze voor een vol gevoel waardoor je minder eet en niet steeds honger hebt. Ik zit nog in de beginfase maar tot nu toe ben ik er wel over te spreken..

Antwoorden (1)

Nee, die vezels werken als laxeermiddel. Zeker als je verder ook bijna geen gewoon eten neemt, kan dat nooit goed zijn voor je darmflora.

Er bestaan honderden soorten groente en die kun je bijna allemaal op verschillende manieren bereiden. Koken, stomen, roerbakken, grillen, rauw eten, in grote stukken, in kleine stukjes, in reepjes, in schijfjes, met kruiden, of met een sausje, of in zuur.
Ga op zoek naar groentes en/of bereidingen die je wel lekker vindt! Koop goede, verse (biologische) groente, daar zit veel meer lekkere smaak aan dan spul uit een zakje of zachte voorgekookte groente uit een potje.

Je hebt groente nodig om gezond te blijven, niet alleen voor de vezels maar vooral voor allerlei vitamines en mineralen. Varieren met verse groente waar alles in zit is echt veel gezonder dan een kunstmatig dieet van vezels en pilletjes.
2 weken geleden