Als besloten wordt dat een snelweg op de plek van mijn huis wordt aangelegd, hoe krijgt men mij daar dan weg?

Stel ik woon op het 30 jaar op het platteland. Nu gaat men daar een snelweg aanleggen, ben je dan verplicht je boeltje te verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Poet
10 jaar geleden
Je gaat te maken krijgen met opkopers van rijkswaterstaat (of van de provincie als het een prov weg is). Het kan slim zijn om hen te vragen of ze wellicht ook woningen aan te beiden hebben / of ruilgrond oid. ze gaan namelijk in een heel gebied gronden kopen / ruilen / herverkavelen. En ook bij andere projecten. Misschien leidt dat tot iets zinnigs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of ze leggen de weg om je huis: http://www.autoblog.nl/snelweg-om-huis-gelegd-eigenaar-weigert-te-vertrekken

Het beste antwoord

De overheid kan je huis inderdaad onteigenen. Dat wil zeggen opkopen tegen je wil. Je krijgt wel een redelijke tijd om iets anders te zoeken en een extra vergoeding bovenop de taxatiewaarde. Blijf je dan toch zitten, evt vastgeketend, dan kun je fysiek worden verwijderd.

In de praktijk gebeurt dit vrijwel nooit omdat men het hier nooit op laat aankomen. Als duidelijk is dat de grond / het huis "geamoveerd"(=verwijderd) dient te worden gaat men normaliter zo snel mogelijk iets anders zoeken. Dat is immers effectiever dan te elfder ure met het mes op de keel acuut iets anders te moeten vinden. De kans dat je dan iets prettigs vindt is dan immers veel kleiner.
Poet
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
+ ook een goede beschrijving.
Antoni
10 jaar geleden
Je kan zelfs een link naar de Onteigeningswet bij je antwoord zetten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001842/geldigheidsdatum_15-09-2013 en http://wetten.overheid.nl/BWBR0009751/geldigheidsdatum_15-09-2013 voor de Wijzigingswet onteigeningswet (herziening administratieve onteigeningsprocedure voor uitvoering van werken en enige andere doeleinden).

Andere antwoorden (1)

Ja, je bent dan verplicht je huis te verkopen aan de staat. Deze zal in alle redelijkheid een bod doen. In dit bod horen ook eventuele verhuiskosten, en een taxatie, waarbij je een concurrerend huis kan kopen. Hier kan je nog iets in onderhandelen. (Denk hierbij aan woon-werkverkeer verschil) Waarbij je in ieder geval laat zien mee te willen werken. Echter is er wel een punt dat je een knoop door moet hakken. Anders word je onteigend. En zal de vergoeding lager uitpakken.